tiistai 3. maaliskuuta 2020

13 x helmikuussa ilahdutti

IMG_3708m
1. Ruotsin ensimmäinen kirjallinen koe läpi, kop kop. Ainakin se tuntui olevan sen verran helppo, että ihan vaan kunnon pänttäämiset pari päivää ennen koetta oli riittävä panos. Vielä olisi toinen kirjallinen koe sekä suullinen esitelmä pidettävänä joka voikin olla vähän suurempi kompastuskivi, mutta treenaamalla siitäkin toivottavasti selviää.

2. Valoisat aamut, varsinkin niihin aikoihin kun mä herään. Vitsit tykkään siitä, että meillä alkaa todella harvoin koulu ennen kymmentä. Opetus on usein joko klo 10-12 tai esimerkiksi 13-15, joka tarkoittaakin vähän pidempään nukkumista. Mä silti pyrin siihen, että herään joka aamu viimeistään kasin pintaan ja lähden sitten koululle opiskelemaan oli opetusta tai ei, jotta rytmit pysyy kunnossa. Joka yö tulee silti nukuttua ihan super hyvät unet ja koulullakin kerkeää opiskella hyvin. Saa nähdä onko loppukeväästä tarvetta nipistää noista aamutunneista pari opiskelulle.

3. Sopivan rennot kouluhommat ja sen ansiosta rauhalliset viikonloput. Tähän hieman edellisessä kohdassa viitaten, koulujutut ovat olleet aika kevyitä joulun jälkeen varsinkin verrattuna siihen joulua edeltäneeseen kiireeseen. Tarvetta kunnon puristamiseen ei ole ollut, on riittänyt kun on tehnyt vähän hommia hitaalla tahdilla. Tässä tenttien painaessa päälle ja uusien kurssien alkaessa todennäköisesti kiire hieman kasvaa, mutta antaa kasvaa kun kesälomakin häämöttää jo.

4. Aurinko. Varsinkin viimesimmät päivät helmikuulta oli ihan täydellisiä auringonpaisteen osalta ja kyllä mä niistä nautinkin.

5. Emmagaala ja hotelliviikonloppu Helsingissä rentoutti ihanasti. Vitsit mua vaan harmittaa se, että en todellakaan ole aamusyömäri vaan ruokaa uppoaa enemmänkin iltaisin. Missaan aina kaikki ihanat hotelliaamupalat kun en saa mitään kummoisempaa syötyä. Oon kateellinen niille ihmisille, joiden mielestä aamupala on ihanin ateria päivässä ja voisivat syödä mitä vain.

6. Laskiainen ja laskiaispullat. Mulla on tapana käydä kaverin/kavereiden kanssa syömässä välipalaa pidempinä koulupäivinä koulun kahvilassa. Ihan muutaman kerran jouduin antautumaan laskiaispullan houkutukselle, mutta onko sen parempaa kun laskiaispulla ja kahvi opiskelun välissä? Kahvittelupullien lisäksi kavereiden kanssa jo perinteeksi muodostunut laskiaispullien leipominen ilahdutti ihan erityisen paljon.
IMG_3520m IMG_3595m
7. Tasoittunut rytmi joulun jälkeen niin syönnin, nukkumisen kun liikunnankin kannalta. Vaikka mä rakastankin joulua ihan yli kaiken juhlana, niin silti sen ympärillä olevat pyhäpäivät ja muut välipäivät ovat vähän vaikeita mulle, kun niissä ei ole minkäänlaista rytmiä. Vasta tammikuun puolivälissä alkaa taas saamaan rutiineista kiinni ja se on parasta. 

8. Sain pelastettua yhden mun kasveista, jonka suhteen olin jo luovuttanut. Saa nähdä onko tää hyvä vaihe vaan huono enne tulevasta, mutta mä otan senkin!

9. Kohonnut kunto syksyyn verrattuna. Tai ainakin siltä on tuntunut, lähinnä pohjautuen siihen fiilikseen millä treenit jaksaa vetää loppuun asti suht helposti. Tai sitten mä oon vaan alkanut sietämään sitä inhottavaa oloa vähän paremmin, kukapa tietää. Huomennahan se nähdään kun osallistun meidän harkkaryhmästä vapaaehtoisena kardiorespiratorista suorituskykyä (ilmeisesti terveys-/peruskuntoa) mittaavaan pyörätestiin. On kyllä kiva, että koulun harkkajutut on näin käytännön läheisiä ja oikeasti pääsee testaamaan itseltään vaikka mitä veriryhmästä ja hemoglobiinista EKG:hen.

10. Kandijuhlien brunssi jossa olin kuvaajana / työntekijänä. Vaikka vähän pikaisella aikataululla juhlilla kävinkin, oli juhlat tosi kiva kokemus. Mua on yllättänyt yliopistoelämässä se, että vapaaehtoistoimintaa on ihan älytön määrä. Tietenkin tää on ihan looginen asia, sillä kaikki tapahtumat tottakai järjestetään pitkälti kurssilaisten toimesta, mutta sitä en tullut ajatelleeksi ennen kouluun pääsyä. Vaikka oonkin osallistunut ihan muutamiin tapahtumiin vapaaehtoisena ja kurssin valokuvausvastaavana olo kaverin kanssa on yksi pienimmistä hommista, niin silti tuntuu, että tässä on ihan riittävästi enkä enempään pystyisi. Ihailen kyllä ihmisiä jotka jaksaa hoitaa kurssin asioita monella eri taholla, ilman tällaisia ihmisiä hommat ei millään pyörisi.
IMG_3532m 11. Tumma suklaa lemppariherkkuna. Mitäpä tähän lisäämään.

12. Riisipuuro aamupalana ruokalinjalla jatkaen. Mä tässä juurikin parhaillaan keittelen suunnilleen kymmenettä riisipuurosatsia joulun jälkeen, sitä ennenkin keitin about yhtä suuren määrän aina edellisen loppuessa. Mä oon jopa vähän huolestuttavan koukuttunut aamu- ja iltapuuroon, eli mun on saatava puuro ensimmäisenä ja viimeisenä päivän ateriana. Se, onko se kaura- vai riisipuuro on sitten se ja sama. Vaikka söisin iltaruuan vielä yhdeksän aikaan ja menen kympiltä nukkumaan, on mun pakko tehdä pienen pieni puuro vielä juuri ennen nukkumaanmenoa. Kaurapuuron kanssa menee mansikkakeittoa, riisipuuron kanssa luumukeitto on best. Harmi vaan, että luumukeittovarastot alkaa huolestuttavasti loppumaan lähikaupan valikoimasta näin joulun jälkeen.

13. Sain pelastettua mun valkoiset sukat, jotka oli muuttuneet vaaleanpunaisiksi pesussa. Mä en omista kuin yhden punaisen vaatteen, joten punaista pyykkiä on turhaa odotella pestäväksi erikseen. Luottavaisin mielin "ei se kuitenkaan värjää mitään enää näin monetta kertaa pestäessä" -ajatuksella iskin kaiken sekaisin, jonka jälkeen sainkin huomata, että ihan oikeasti sitä väriä irtoaa vielä useamman pesun jälkeenkin. Sain kuitenkin pelastettua tilanteen liottamalla sukkia valkaisupulverin sekaisessa vedessä, jonka jälkeen sukat oli kuin uudet. Tästä niksipirkkavinkki jokaiselle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti