lauantai 15. helmikuuta 2020

14 x havaintoja alkuvuodelta

IMG_8401mm
1. Vaikka täällä Kuopiossa ei lunta olekaan kovin paljoa, niin silti pyörällä ajamisen ilman talvirenkaita voi jättää tammikuulta myöhemmälle. Kokeilin ja selvisin kouluun asti kaatumatta, mutta aikaa kului suurin piirtein saman verran kuin kävellessäkin.

2. En tule viherkasvien kanssa toimeen. Suomen talven pimeys, arvalla heitetyt kastelurytmitykset ja mun kasveihin vahingossa kohdistama väkivalta (tätä tapahtuu ihan liian usein, kumma kun kasvit ei säily) ei ole hyvä yhdistelmä. Ainut kasvi joka pystyy mun kotona kasvamaan on äidiltä saatu "missä tahansa kasvava kasvi", sentään vielä toistaiseksi säilynyt hengissä...

3. Pitkät sukat on todella kätevät. Oli kyseessä sitten villasukat tai tennissukat, niin nilkat ei palellu! Miksi niitä ei voinut ihan oikeasti käyttää jo yläasteaikoina, vaan piti pelätä akillesjänteiden puolesta.

4. Oon edellen yhtä huono häviäjä kuin pikkulapsenakin. Perheen kanssa lautapelailut huonolla tuurilla (ei tietenkään taidoissa vikaa) ja pienellä nälällä höystettynä sai lievän kiukun aikaiseksi. Vaikka kuinka ymmärrän että peli on vain peliä, niin joku verenpaineen vaan saa nousemaan ja näen vain punaista. Onneksi tässäkin voi kehittyä, valitettavasti 20 vuodessa ei kovin paljoa olla tultu eteenpäin.

5. Spinning on ihan super rankka ja hauska laji. Mä oon tän vuoden puolella käynyt ainakin kerran viikossa spinnitunnilla ja joka kerta fiilis on sen jälkeen hyvä. Mä helposti tuskastun muilla ryhmäliikuntatunneilla ja esim. lihaskunnon ähertäminen ei oo lempipuuhaa, mutta spinnissä hiki virtaa helposti ja mukavasti.

6. Aurinko ihan oikeasti on edelleen olemassa ja se jopa lämmittää. Sitä helposti unohtaa miltä auringon lämpö tuntuu iholla, näin keväällä se yllättää joka kerta yhtä paljon.

7. "Ei mainoksia" -tarra ei kata ilmaisjakeluita. Tarran väkerryksen jälkeen ensimmäisen ilmaisjakelulehden saatuani kerkesin kaksi sekuntia ärsyyntyä postinjakajan osaamattomuudesta, kunnes myönsin virheeni. Tälläkin hetkellä vastaanotan ilmaisjakelut kiltisti, sillä uusi tarra edelleen odottaa tekemistään.

8. Sopivasti postiteemaan päästyä: posti voi tulla ihan minä tahansa vuorokauden aikana, nimimerkillä säikähdin kuollakseni postin kolahdusta klo 02.30, kun lasku tipahti postiluukusta.

9. Kasvojen kuorintavoide on pelastus kylmillä keleillä. Oon aikaisempina talvina yrittänyt pelastaa mun kuivan ihon lisäämällä siihen toinen toistaan tujumpia rasvoja, mutta tänä talvena löysin kuorintavoiteet. Tähän ihan puolustukseksi sanottava, että en ole koskaan sen kummemmin voiteita sun muita käyttänyt, eli olen todella mukavuusalueen ulkopuolella kun puhutaan kosmetiikasta ja kauneustuotteista.

10. Kahviin tarkoitettu kauramaito on rasvaisempaa kuin "normaali" kauramaito. Ostin vahingossa kahvikauramaitoa, johon tein ihan normaalisti chiapuuroni. Kyllähän eron huomasi heti ensimmäisellä lusikallisella, mutta olipahan hyvää! Saa nähdä tuleeko tästä chiapuurosta mun uusi vakkariherkku.

11. Matkakohteen valinta on mahdotonta. Näin pitkän syksyn jälkeen talven edelleen painaessa päälle krooninen matkakuume on pahimmillaan ja kaikki matkakohteet näyttää houkuttavilta. Niistä yhden tai vaikka kahdenkin kohteen valitseminen on vaan silti liian vaikeaa. Sadekausi päällä, poutapäiviä liian vähän, liian kuuma, ei kivoja rantoja, liikaa turisteja ja mitä vielä. On tää maapallo vaan liian pieni sopivan kohteen löytämiseksi, vaikka kaikki mitä matkalta haluaisin on rentoutuminen.

12. Laatikkoruuat on pelastus. Vaikka vuotta mennäänkin jo helmikuussa, niin oon päässyt todella helpolla ruoanlaiton suhteen tänä vuonna. Teen jonkin laatikon kun edellinen loppuu ja syön sitä taas viikon verran. Helppoa, halpaa ja nopeaa, mitäs sitä muuta ruoalta haluaisikaan, heh.

13. Ilmajooga ei sovi mulle. Oon jo pitkään halunnut kokeilla erilaisia joogalajeja, joista testiin pääsi ensimmäisenä ilmajooga. Alku sujui ihan hyvin, vaikkakaan pienestä venyttelykuurista ennen tätä ei olisi ollut mitään haittaa. Joogakankaassa makoilu laukaisi kuitenkin jonkun matkapahoinvoinnin tyyppisen, jota selvitellessä loppuilta menikin.

14. Unirytmin kääntäminen ei oo mikään myytti, vaan ihan mahdollinen toteuttaa. Yksin asuessa on se hyvä puoli, että tulee helposti mentyä nukkumaan jo ysiltä jos siltä tuntuu, eikä kukaan luule että oot kipeä tai muuten allapäin. Täytyy kyllä myöntää, että myös valvominen onnistuu vähän helpommin yksin asuessa, mutta tasapaino kaikessa eikös näin.


Ihanaa viikonloppua kaikille❤️

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti