keskiviikko 1. huhtikuuta 2020

Kymmenen hyväksi todettua vinkkiä etätyöhön

Pitäisi tehdä etätyötä/-opiskelua, mutta tuntuu hankalalta. Mä itse en ole moneen vuoteen opiskellut kotona myöskään pääsykokeisiin lukiessa, koska keskittyminen ei säily millään. Jotenkin koti ei ole se mulle tehokkain paikka opiskella, koska erilaisia häiriötekijöitä on liikaa. En myöskään osaa vetää selkeää rajaa työlle ja opiskelulle, vaan opiskelun jälkeen vapaa-aikakin tuntuu erilaiselta kuin kirjastopäivän jälkeen. Mä oon joutunut tässä pohtimaan paljonkin kuinka saisin itseäni niskasta kiinni, koska kaksi isoa kurssia on vielä nyt keväällä edessä. Nyt tuntuukin, että pikkuhiljaa on alkanut saamaan rutiineita kotityöskentelyllekin, joten tässäpä mun hyväksi todettuja vinkkejä siihen!

1. Aamukävely/happihyppely. Mä oon tottunut siihen, että kävelen tai pyöräilen kouluun. Nyt kun aamupalapöydästä voisikin suoraan siirtyä opiskelemaan, niin päivä ei millään lähde käyntiin. Huijaamalla kroppaa ja käymällä ihan pienelläkin happihyppelyllä saan tsempattua ja opiskelut on päivän alusta alken tehokasta.

2. Pidä rytmit ja rutiinit normaalissa. Herää silloin kun heräisit normaalistikin arkiaamuina, vaikka voisit nukkua pidempään. Syö lounas samaan aikaan joka päivä kuten tekisit muuallakin. Lopeta työskentely myös illalla tiettyyn aikaan, että aikaa jää muullekin.
1585752439937m 3. Jätä puhelin jonnekin kauemmas. Mulla itsellä on jokin kumma juttu, että kotona opiskellessa kännykkä ei millään pysy poissa kädestä. Kirjastolla tai koulussa se helposti kuitenkin jää reppuun. Siksi oonkin yrittänyt, että jätän tietoisesti kännykän jonnekin niin kauas, että nousematta tuolista siihen ei yletä.

4. Vaihda vaatteet yöpaidasta ja kotivaatteista pois. Tämä nyt on varmaan aika selkeä juttu, mutta yks isoimmista tekijöistä itselläni. Mä oon todella saamaton kaiken suhteen jos yritän perus kotivaatteilla opiskella. Kun työt on hoidettu, voi taas vaihtaa rennompaa päälle. Tästä tulee kanssa se fiilis, että on skarpimpana sen opiskeltavan ajan ja sitten pääsee taas rentoutumaan.

5. Suunnittele tarkasti kuinka kauan teet töitä/opiskelet. Jos aamulle ei ole aikataulua, opiskelun aloitus venyy helposti kauaskin. Myöskään jos en suunnittele tarkasti kuinka monta tuntia pyrin päivässä opiskelemaan tai mitkä asiat haluan keritä käydä läpi, niin aivan varmasti saan aikaiseksi vähemmän.

6. Yritä tehdä työskentelypisteestä viihdyttävä ilman suurempia häiriötekijöitä. Lisäksi työskentelypisteen sijoitus on tärkeää. Mulla itselläni on aina ennen ollut opiskelupiste ikkunan edessä, paitsi nyt. Oon huomannut, että nyt kun tietokoneen takana on vain tyhjä seinä, ei tule haaveiltua ollenkaan vaan ajatus on koko ajan olennaisessa. Tämän lisäksi opetusvideoita katson välillä seisoen ja samalla esim. venytellen hartioita ja se on kyllä toiminut. Sellainen levottomuus istumisesta häviää samantien.

7. Älä napostele vaikka sitä olisi tarjolla. Helpommin sanottu kuin tehty. Mä itse pyrin syömään vain ja ainoastaan taukojen aikana, mutta vesipullo on jatkuvasti kädessä. Se ehkä viekin multa sellaisen napostelun tarpeen pois.
IMG_4292m
8. Pidä taukoja tasaisesti, mutta älä ala tekemään mitään suurempaa. Mulle itselle taukojen suunnittelu on hankalaa kuten aiemminkin sanoin, koska hyvässä opiskeluflowssa haluan opiskella vähän pidempään. Yritän kuitenkin havaita väsymyksen nopeasti ja silloin aina pitää tauon.

9. Edelliseen liittyen, yritä pitää tauot samaan aikaan muiden perheenjäsenten kanssa jos heitä samassa asunnossa asuu ja työskentelee. Mulla porukoiden luona oon huomannut tän toimivaksi, koska pienikin häslinki ja puheen äänet häiritsee mun keskittymistä aika paljon.

10. Taas aasinsillalta edelliseen liittyen: radio. Vaikka perheenjäsenten äänet mua häiritseekin, niin hiljaisella olevan radion oon huomannut hyväksi jutuksi. Tasainen puheensorina tai hiljainen musiikki saa mut rauhottumaan ja keskittymään opiskeluihin tosi hyvin.

Jospa näistä edes joku olisi ollut sulle sellainen, mitä voisit kokeilla. Näissä nyt ei ole mitään oikeaa ja väärää, vaan ihan pelkästään kokeilemalla erilaisia tapoja voi löytää ne omat tavat. Nyt onneksi kevättä on vielä reilusti jäljellä ja hyvin kerkiää löytää ne omat tavat ja saamaan rutiineista kiinni!😊

5 kommenttia:

  1. Anonyymi4/01/2020

    Oletko nyt Kuopiossa etäopiskelemassa vai kotikotona Jyväskylässä? ☺️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi4/01/2020

      En jostain syystä saa kommentoitua google -tilillä joten siks anonyymi! Mutta palloilen sillai sopivasti kahden kodin välillä😊
      Heta

      Poista
  2. Anonyymi4/02/2020

    Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Kiitos muistutuksesta, nämä tuli tarpeeseen!:) Tuon vapaa-ajan ja työn aikatauluttamisen olen oikeasti huomannut tosi tärkeäksi! Puhelimen kanssa mulla on vielä petraamisen varaa... Myös tauotus oikeasti kannattaa!
    Mukavaa viikonloppua!<3
    Ida Kotona kaupungissa -blogista
    http://www.lily.fi/blogit/kotona-kaupungissa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi4/05/2020

      Just nuo sun mainitsemat asiat on itsellenikin vaikeimpia ja edelleen työn alla.. Mutta niinhän se on, ettei mikään muutos tai rutiini tulee hetkessä vaan pitää jaksaa yrittää kauankin että automatisoituu! :-)

      Kiitos samoin sinne ja kiitos ihanasta kommentista😊

      -Heta

      Poista