sunnuntai 10. maaliskuuta 2019

LUKUFIILIKSIÄ #lääkikseen2019

Heipsan ja hyvää sunnuntaita! Mä olen kotiutunut Espanjasta jo viime viikon puolivälin tienoilla ja normaali arki alkoi heti rullaamaan. Mulla on ollut pieniä vaikeuksia terveyden kanssa, jonka takia lukutunnitkin jäi hieman alhaisemmiksi tällä viikolla. Hyvin mennyt harjoituskoe eilen kuitenkin piristi mieltä ja sain siitä varmistuksen, että on vaan parempi kuunnella kroppaa ja ottaa rauhallisemmin silloin, kun siltä tuntuu. Blogipostaukset tällä hetkellä on hyvinkin opiskelupainotteisia, mutta statistiikkoja vilkaisemalla nää on selkeästi tykätyimpiä postauksia, joten opiskelukuulumisia tiedossa jälleen!

Mulla ei ollut sen suurempia odotuksia eiliseen kokeeseen, koska tosiaan reissussa en lukenut juurikaan ja tämän viikon lukutunnitkin jäi mataliksi. Oon vähän katsellut oikeita vastauksia ja koe meni ihan hyvin. Saa nähdä heittääkö mun laskemat pisteet tarkastajien laskemista. Juuri näiden terveysongelmien takia jouduin tekemään kokeen paljon edellisiä rauhallisemmin, joka olikin tosi hyvä. Jouduin tarkastamaan tehtäviä oikein super tarkkaan, koska ajatukset oli helposti muualla. Pari huolimattomuusvirhettä mahtui silti mukaan, mutta tuskin tuun koskaan tekemään koetta, johon ei yhtäkään virhettä tule.
IMG_5141
*Valmennuskurssi saatu yhteistyönä
Tuntuu ihan hullulta, että pääsykokeeseen on enää pari kuukautta. Tilanne on kuitenkin huomattavasti parempi tällä hetkellä kuin viime vuonna tähän aikaan, sillä nyt tuntuu siltä, että kerkeän kertaamaan oikeasti hyvin. Oon kemiassa lisätehtäväpaketeissa, kuten myös fysiikassa. Bilsassa oon myös loppupuolella koko pakettia. Onneksi mulla on ihana opiskeluvalmentaja joka on ottanut selvää, mitä mun kannattaa lukea loppukeväästä kun tehtävät Mafyssa saattaa loppua kesken. Mafynetissä* on ihan järjettömän paljon tehtäviä, mutta koska mulla oli sen verran hyvä pohja viime vuodelta, on etenemistahtikin ollut heti syksystä alkaen aika nopea. Onkin tosi hyvä, että Mafylta saa sitten tietoa muista lisätehtävistä joita kannattaa tehdä, jos sattuukin niin, että ne tehtävät loppuu kesken.

Oon tänä keväänä pyrkinyt nimenomaan yhdistelemään opittua tietoa niin, että kaikista aihealueista tulee selkeitä kokonaisuuksia. Bilsassakin on niin hirveä määrä nippelitietoa, että ilman selkeää käsitystä kokonaisuudesta on asioita huomattavasti vaikeampi opetella. Oonkin varmaan tänä keväänä tehnyt enemmän ajatuskarttoja kuin koko elämäni aikana yhteensä haha. Aiemmin vihasin ajatuskarttojen tekoa, sillä sain lisättyä sinne vain ihan muutamia juttuja ulkomuistista. Tällä hetkellä yhtäläisyyksiä eri asioiden kesken tulee jatkuvasti lisää karttaa tehdessä, mikä on tosi motivoivaa. Mafynetti auttaa tässä tosi paljon, ja oonkin oppinut kokonaisuuksia ihan eri tavalla viime vuoteen verrattuna. Luin viime vuonna bilsan kirjoja erillisinä kokonaisuuksina enkä osannut juurikaan yhdistellä oppimaani tietoa. Mafyssa kokonaisuudet on selkeästi niin, että jos joku ensimmäisen kurssin asia liittyy toiseen bilsan kurssiin, ne opetetaan nimenomaan yhdessä, eikä erikseen.

Lisäksi eilisen harjoituskokeen jälkeen huomasin, kuinka paljon oon kehittynyt monivalintojen tekijänä. Viime vuonna sain ihan hävettävän vähän pisteitä monivalinnoista, sillä olin niissä hidas enkä osannut haistaa kompakysymyksiä yhtään. Miinuspisteitä sateli, joten pisteet laski kuin lehmän häntä. Sen verran mitä koetta muistan eiliseltä ja sitä tarkastin, meni mun monivalinnat todella hyvin aiempiin kokeisiin verrattuna. Tähän varmasti vaikuttaa aiemmat harjoituskokeet, mutta myös Mafynetin monivalintoja harjoittavat paketit. Vaikka ne ei mun lemppareita varsinaisesti olekaan kun kysymykset saattaa olla hyvinkin kieroja, on ne ihan selkeästi kehittänyt mua tosi paljon.

Loppukevät koostuukin nimenomaan kertauksesta, kertauksesta ja kertauksesta. Edelleen vähän vaikeampia kokonaisuuksia on kemian puskuriliuokset sekä fysiikassa hiukkasten aaltoluonteeseen liittyvät asiat. Kaksi kuukautta on kuitenkin viidesosa tätä koko projektia, joten aikaa on vielä. En kuitenkaan halua toistaa viime vuoden paniikkia, joka iski juurikin huhti-toukokuun vaihteessa. Nyt aion lukea ahkerasti, mutta muistaa myös vapaa-ajan tärkeyden ja panostaa siihen kunnolla. Jos ovet ei aukene lääkikseen tänäkään vuonna, voi tätä kevättä muistella kuitenkin ilolla, eikä ainut muisto ole järjetön stressi.

Mä otan tänään niin rennosti kun osaan. Tehtiin rauhassa ihana aamupala ja nyt katsotaan telkkarista hiihtoa. Nää tämmöset aamut ja päivät antaa vain energiaa pankkiin, jolla taas jaksaa ensi viikon lukea ahkerasti. Ihanaa sunnuntaita ja alkavaa viikkoa♥

2 kommenttia:

  1. Anonyymi3/10/2019

    Kuulostaa hyvältä😊 kuinka paljon laskit itse saaneesi pisteitä 3 kokeesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laskin n. 70-75 prosenttia kokeen täysistä pisteistä. Saa nähdä osuuko siihen haarukkaan :-)

      Poista