perjantai 7. helmikuuta 2014

treenipostaus

Eli teidän pyytämä treenipostaus olis tässä! En oo ihan varma mitä haitte, mutta yritin kertoo mahollisimman paljon kaikesta mitä pyysitte. Tekstiä tulikin aika paljon, mutta jos jotain jäi vielä epäselväksi niin kysykää ihmeessä! :) Sitä videota en nyt tehnytkään tähän, mutta teen sellasta jossain vaiheessa esim. Espanjan treenileiriltä! Mutta pidemmittä puheitta tekstin pariin! Toivottavasti tykkäätte!

Urheilulukio
Oon siis Jyväskylässä Voionmaan lukiossa, jossa on myös urheilulinja. Sinne piti hakea ja taso oli viime vuonna harvinaisen kova, mutta pääsin silti sisään. Oon aina halunnut urheilukukioon, vaikka pienempänä en tiennyt yhtään mikä on edes lukio... Ylä-asteella olinkin Jyväskylän ensimmäisellä urheiluluokalla, eli jo ennen lukiota sain vähän esimakua urheilun ja opiskelun yhdistämisestä.
Hyödyn siis urheilulinjalla olimesasta sillä tavalla, että saan käydä vähemmän kursseja kun normilinjalla olevat. Eli saan jättää aineita pois, ite aijon jättää historiasta ja uskonnosta ainakin kun niitä en luultavammin tarvii tulevaisuudessa juurikaan. Toinen, ja se oleellisin syy miks urheilulinjat kannattaa on aamutreenit. Meillä niitä on kolmesti viikossa; maanantaina, tiistaina ja torstaina. Se on siis ihan normaali kurssi, mutta saa vaan treenata omaa lajia. Tälle kurssille saa hakea vaikka ei oliskaan urheilulinjalla, mutta mulle se kuuluu automaattisesti. Tää kurssi on siis nimeltään LIV.
LIVillä on muutamia ''päälajeja'', kuten jalkapallo, jääkiekko, uinti, yleisurheilu jne, jotka on suurimmat lajiryhmät. Näille lajeille on hankittu omat valmentajat aamuille. Jos oma laji ei oo noitten joukossa, saa treenata yksin omatoimisena tai sitten muut-ryhmässä. Tai näin oon itse ymmärtänyt. Mulla on siis valmentaja aamullakin, joka on kylläkin eri kun mun henk. koht. valmetaja.
Ite oon tykänny LIVeistä tosi paljon, ja on huippua että pystyy treenaamaan kaks kertaa päivässä. Oon nyt kuukauden päässyt tekemään aamutreenejä, mutta teen ne omatoimisena kun mulla ei oo kisakausi käynnissä niinkun niillä jotka treenaa ryhmässä.
k1
Treenaaminen
Oon treenannu valmennusryhmässä n. 6 vuotta, sitä ennen urheilukouluissa. En oo ikinä oikeen osannu päättää sitä omaa lajia, ja siks oonkin kisannu ja treenannu laidasta laitaan. Kaksissa SM-kisoissa hyppäsinkin seivästä, ja molemmista sain mitalin. Nykyään seiväs ei enää oikeen innosta, eli se jäi siihen :D Mutta kuka taas tietää kokeilenko sitä joskus taas uudestaan!
Treenaan siis kahdeksan muun tytön kanssa, joista n. 5-6 on yleensä paikalla, mun mielestä ihan hyvä määrä. Kaikki saa henkilö kohtasta valmennusta ja kaikille riittää aikaa saada palautetta. Tottakai treenaaminen on kivempaakin jos on kavereita mukana! Meidän ryhmä on ns. otteluryhmä, eli treenataan ottelupainotteisesti. Silti vaan n. 3 ottelee mun lisäks, vaikka mäkään en mitenkään tähtää ottelijaks enkä tykkääkään oikeen otella... Tästäkin syystä mun treeniohjelmaa on alettu muokkaamaan pituushyppääjälle sopivammaks kunhan vaan pääsen taas kunnolla vauhtiin. Treenaan siis normaalisti kontrastilla kaks kovaa viikkoa ja yks kevyt, mikä trakottaa että kovalla viikolla on n. 10 treenit, ja kevyellä n. 5-6. Myös kevyen viikon treenit on vähän kevyempiä paria kovempaa treeniä lukuunottamatta. Sen tarkotus on siis palautella kovasta viikosta ettei kroppa pala puhki treenistä. Nää määrät ei kuitenkaan vastaa mun tän hetkesisiä määriä, mutta kontrastit suunnilleen.
Mun treenit koostuu pääosin nopeudesta, voimasta, peruskestävyydestä, lajiharjottelusta eli tekniikkatreenistä, aerobiasta ja huoltavasta. Näitä kahta vikaa on nyt pyritty lisäämään että se ehkäsis vammoja mikä varmasti on totta. Mitään päiviä ei siis oo mitä teen millonkin, vaa ne vaihtelee paljon. Katon vaan treeniohjelmasta mitä on vuorossa eli valmentaja hoitaa sen suunnittelupuolen. Nopeustreeniin lasken perus nopeusharjotteet esim. lyhyet vedot, lähtötreenit, loikkatreenit ja aitatreenit. Ei aitatreeneissäkään aina tehä nopeutta jos vaan tehdään aitakävelyitä yms, tai loikkatreeneissä haetaan enemmän hapotusta kun kimmosuutta. Mutta en tiiä mihin muuhun ne lajittelis.. Voimatreenissä käydään puntilla, jossa tehään tangon kanssa perusharjotteita esim rinnallevetoa, kyykkyä yms, jalkaprässiä, keskikroppaa ja käsiä. En tykkää puntista yhtään, en tiiä mikä siinä on niin kauheeta mutta siitä pitäis opetella pitämään.. Voimaa tehään myös omalla kropalla kun ohjelmassa ei oo perus voimatreeniä vaan enemmänkin esim. lihaskuntopiiri treenin loppuun. Peruskestävyyttä en kauheesti tee, mutta n. kerran viikossa juoksen intervalleja esim. minuuttisia. Lajiharjottelua en tee vasta kun oon valmis isoihin tehoihin, tai mun kroppa on valmis. Siks edetään nyt hitaasti ja rakennetaan mun kroppaan hyvät pohjat tehoja varten ettei vammoja tulis. Tällasia treenejä teen siis vaan ennen kisakautta, seuraavan kerran loppukeväästä. Normaaliin tekniikkareeniin kuuluu siis esim pituushypyn tekniikan harjottelua tai aitajuoksutekniikkaa. Aerobiaa ja huoltavaa teen muutaman kerran viikossa. Aerobinen on siis kevyttä, vähän pitempikestosta kävelyä/hölköttelyä ainakin mulle. Lenkin jälkeen venyttelen, ravistelen, hieron ja muutenkin hoidan paikkoja kuntoon. Tää on yllttävänkin iso osa mun treenejä, ja pitäis olla ehkä isompikin tai sitä vois lisätä. Myös aamutreenit mahollistaa ne paljon useemmin. Aina ei vaan muista venytellä tai jaksa lähtee lenkeille.. Nyt kevääks mulle avautukin ihan huikee mahdollisuus saada henk. kohta fyssari, joka auttaa mua ehkäsemään vammoja eli kartottaa mitä liikkeitä mun täytyy alkaa tekemään ettei mikään paikka rasittuis vammaks asti. Oon ihan älyttömän kiitollinen tästä, koska vaan muutama JKU:lainen sai mun lisäks siihen mahdollisuuden. Tän ansiosta saisin enemmän tehoja irti itestäni, joka taas auttas voimaa ja nopeutta. Se onkin ollut mulla ongelmana että saan itestä tosi hyvin tehoja. Vähän liiankin hyvin. Näin oon ainakin kuullut valmentajalta :D Eli jos vaan pääsen treenaamaan hyvän, ehjän kauden niin pystyn hyviin suorituksiin.
k2
Tavoitteet
Viime SM-kisojen jälkeen juteltiin valmentajan kanssa, ja mietittiin aika isojakin tavotteita ens kesälle. Oon nyt 1,5 vuotta taistellut mykoplasman kanssa, ja vaan mun tekniikan kehityksen ansiosta tulokset pituushypyssä on parantunut n. 15cm tänä aikana. Tehot on vaan laskenut, ja sen verran vaikeelta hyppääminen on tuntunutkin... Viime kesän SM-kisoissakin hyppäsin antibioottikuurin aikana, ja luultavammin myko oli ollut pahimmillaan alkukesästä jolloin hyppäsin enkan 554. Eli, jos pääsen tästä mykosta nyt lopullisesti eroon, ja saan ehjän kauden niin voin odottaa ens kesältäkin jo hyviä tuloksia. Oon kuitenkin ihan ok asian kanssa jos tulokset tuleekin vasta vuoden päästä :D En siis ens kesälle vielä uskalla mitään tavotteita laittaa, niitä mietitään vasta kevään lopussa kun suunnilleen tietää kunnon. Nuorten arvokisat on kyllä yllättävän lähellä tässä muutaman seuraavan vuoden aikana, eli voin sanoa että niitä varten tällä hetkellä treenaan :D Aikuisten arvokisat on kuitenkin niin oma lukunsa, että niistä osaan vaan unelmoida. Toivottavasti nekin muuttuis realistiseksi jossain vaiheessa.
k4
Oon päättänyt, että en ikinä tuu lopettamaan yleisurheilua vamman takia. Se tuntuis luovuttamiselta. En pystyis ikinä antaa itelleni anteeks jos en olis yrittäny kuntoutua oikeesti kunnolla. Lopetan vasta, kun treenaamisesta ei tuu mulle minkäänlaista mielihyvää, ja kehitystä ei tuu pitkään aikaan.Tähän menee kuitenkin kauan aikaa. En pystys edes ajattelemaan mitä tekisin ellen yleisurheilis.
k3

Ja mulla oli tossa muutama viikko sitten täälä blogissa arvonta, ja sen voittaja oli Wella! Häneen oon ollut yhteydessä jo sähköpostilla. Iso kiitos kaikille osallistujille, järkkäilen arvontoja vielä jatkossakin! :)

14 kommenttia:

  1. ihana postaus ♥ nää sun postaukset saa mulle intoa liikkumaan (::

    VastaaPoista
  2. Kiva postaus oli! :) ja oli ihan mahtavaa voittaa toi arvonta!♡

    VastaaPoista
  3. Tosi kiva postaus!:) mäki oon kärsiny tosta mykoplasmasta pariin otteeseen ja kestävyysjuoksijalle se on kans tosi rasittava tauti! Toivottavasti pääset siit nyt lopullisesti ohi!:) tsemppiää:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jeeep nii se on :/ Eiköhän sitä tässä ny sen verran ahkerasti seurailla ettei tuu enää! Kiitti! :)

      Poista
  4. Anonyymi2/08/2014

    Tää oli tosi kiva postaus:)! Just tällästä aattelin että ois kiva saada! Jos suunnilleen pitäisi sanoa ensi kesän pituushyppyyn joku tulostavoite niiin paljonko Se ois?:) ois kiva jos jonkinlaista suuntaa edes antaisit:) t.ks -98 yu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jess hyvä! :) Noo enkkaa lähen jokatapauksessa kesältä hakee vaikka tää kevät ei meniskää putkee, mutta jos saan ehjän kauden nyt nii 570-580 vois tulla! Mutta tässä vaiheessa kautta siis mahotonta sanoo, toi veikkaus liukuu varmasti molempii suuntii keväästä riippuen:)

      Poista
  5. Anonyymi2/08/2014

    oii ihana postaus ja sul on nii hyvä asenne! paljon tsemppiä treeneihin ja kisoihin:) kuka sua muuten valmentaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi kiitti tosi paljon!! :) Ja Jesse Jokinen valmentaa!

      Poista
  6. äw, ihastuin täysin sun blogiin !:3

    http://ellakirjoittaa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  7. Tosi kiva postaus! Mä oon aina jotenkin kadehtinut yleisurheilijoita siinä voimistelijoiden ohella, niiltä tuntuu vaan onnistuvan kaikki, kun se on niin monipuolista :)
    Tosi harmi toi sun mykoplasma, toivottavasti pääset siitä eroon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tykkäsit! :) Hahah ei tarvii kadehtia! Ei meiltäkään kaikki onnistu xd
      Niii onhan se harmi, mutta nyt valoa kohti! :P

      Poista