sunnuntai 23. joulukuuta 2018

Syksyn opiskelut pakettiin #Lääkikseen2019

Huhhuh miten nopeasti aika menee. Nyt on syksyn opiskelujakso ohi ja viikon loma lukemisesta vihdoin täällä. Mulla oli tänään myös viimeinen työpäivä ennen aattoa, eli kahden päivän joululomakin alkoi. 

Muistan vuosi sitten kun aloitin lukemiset elokuussa, että syksy vaan kesti ja kesti. En oo varmaan koko elämässäni oppinut yhtä paljon asioita kun viime syksynä. Siksi tuntuu hassulta, että tää syksy meni näin nopeasti ohi. Koska mitään suurempia oppimistavoitteita mulla ei ole ollut, niin välillä mietityttää, että olenko oppinut mitään. Viime vuonna sen näki niin konkreettisesti, kun lähti ihan nollatasosta.

Mä luin 15 tuntia viikossa aktiivista lukua koko syksyn. Pari viikkoa oli kun en tavoitteeseen päässyt, mutta ne kompensoin joku muu viikko ja luin vastaavasti enemmän. Pari viimeisintä viikkoa luin 25 tuntia suunnilleen, kun tuntui siltä, että jaksaa hyvin. Tosiaan Mafynetti* mittaa aktiivista lukuaikaa, joka on tosi arvokas ominaisuus. Viime syksynä saatoin lukea 8 tunnin päiviä, mutta en tiedä sitten kuinka monta tuntia siitä oli aktiivista. Nyt tiedän tasan tarkkaan kuinka paljon oon lukenut ja milloin voin lähteä kotiin. 

Vaikka mitään konkreettista suoranaista oppimista en ookkaan huomannut, niin oon silti pyrkinyt keskittymään mun heikkouksiin. Oon huomannut olevani parempi opiskelija ja oppija, sillä tajuan nykyään helpommin uusia asioita. Myöskään yhtäkään semmosta tehtävää tän syksyn aikana ei oo tullut vastaan, jota en olisi osannut edes aloittaa, vaan jokaisesta tehtävästä on ollut edes jonkunlainen käsitys miten sitä lähdetään avaamaan. Se on kuitenkin tosi tärkeetä pääsykokeessa, kun pisteitä kalastellaan myös niistä tehtävistä, joita ei loppuun asti saisikaan. Viime syksynä oli paljon tehtäviä, jotka oli mulle aivan utopiaa. Eli vaikka en mitään uutta olisi varsinaisesti oppinutkaan, niin ainakin varmuutta vaikeampiin tehtäviin on tullut.

Mafynetti on ollut mulle kyllä ihan korvaamaton opiskeluväline tänä syksynä. Oon ollut kokoajan täysin varma siitä mitä teen ja että luen oikein. Ei oo tarvinnut miettiä itse sen suurempia lukuaikatauluja niin tuntien kuin opiskeltavien aineiden tai aiheiden osalta. On ollut niin helpottavaa vaan jatkaa aina siitä mihin viimeksi jäi, eikä tarvitse miettiä, että onhan kaikki aiheet nyt käyty läpi. Mä oon edennyt jo tosi pitkälle Mafynetissä kemiassa ja fysiikassa, mutta aloitan nyt joulun jälkeen kunnolla biologian luvun kemian ja fysiikan lisäksi, joten varmasti etenemistahti hidastuu. 

*Mafy-Valmennuksen valmennuskurssi saatu yhteistyönä
IMG_3296m En malta odottaa, että Mafyn harjoituskokeet alkaa tammikuun puolivälin tienoilla. Mä nautin siitä adrenaliinista mitä koetilanteessa lähtee virtaamaan, enkä malta odottaa, että pääsen näkemään onko kehitystä tullut viime kevään jälkeen. Mä en tiedä vielä sen enempää miten pisteytys ja niiden vertailu muihin Mafylaisiin toimii, mutta tuun varmasti kertomaan teille aiheesta lisää ensi vuoden puolella. 

Yksi asia, mikä Mafynetissä on ehdottomasti mainitsemisen arvoinen, on Nopeusvarmuutta -tehtäväosio, johon näinä vikoina viikkoina pääsin käsiksi. Nää tehtävät valmentaa harjoituskokeisiin, ja tietysti itse pääsykokeeseen ihan älyttömän hyvin. Tehtäväblokissa on 5 tehtävää, joita tehdään aina 30 minuuttia niin, että pyrkii saamaan mahdollisimman paljon niistä ''pisteitä''. Periaatteessa pistokokeita kaikista aihealueista sekaisin, jossa tulee vielä lisäksi painetta kiireestä. Viime vuonna mulla ei todellakaan ollut tarpeeksi nopeutta laskea tehtäviä, joten nyt oon yrittänyt panostaa eritysen paljon nopeaan, mutta huolelliseen laskutapaan.

Tiivistettynä mun opiskelut tältä syksyltä meni tosi jouhevasti ja stressittömästi, mutta ehkä vähän liian nopeasti. Toivon tosiaan, että kevät ei mene yhtä nopeassa hujauksessa ohi, vaan kerkeän lukea vielä rauhassa niitä aiheita, jotka on edelleen vaikeampia. Nyt kuitenkin rentoudun viikon verran, jonka jälkeen vajaa viiden kuukauden rutistus alkaa kohti pääsykoetta.

Ihanaa ja rentouttavaa joulua jokaiselle!♥

2 kommenttia:

  1. Pitääkin vinkata eräälle toiselle lääkikseen pyrkivälle tuosta valmennuksesta. Kuulostaa hyvältä! Tsemppiä lukemiseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En voi kun suositella Mafya. Ehdottomasti kannattaa vinkata, että käy tutustumassa :)

      Poista