keskiviikko 31. lokakuuta 2018

KOKEMUKSET MAFYNETISTÄ

Mä oon lukenut nyt kaksi kuukautta Mafynetin avulla, ja ajattelin tulla kertomaan teille mielipiteitä ja ajatuksia siitä. Jos joku ei vielä siis tiennyt, niin haen lääketieteelliseen keväällä, nyt kolmatta kertaa mutta toista kertaa tosissani. 

Mafynetti on siis tabletissa tai tietokoneella oleva sovellus johon kirjaudutaan sisään omalla käyttäjällä, jonka jälkeen voit valita kurssin, jota haluat opiskella. Mä luen lääkiskursseja, mutta esimerkiksi YO-kirjoituksiin valmentavat abikurssit kuuluu itseopiskelumateriaaliin myös, eli tehtävät ei pääse loppumaan. Kurssi on valmiiksi järjestetty selkeään järjestykseen, eli itse ei tarvitse huolehtia mitä opiskella ja milloin.

Mulle Mafynetti on ollut järjettömän iso apu. Kontrasti viime vuoden opiskeluihin on ihan valtava, koska viime vuonna mä en ollut todellakaan varma omasta tekemisestä. Laskenko ja luenko tarpeeksi, keskitynkö oikeisiin asioihin, teenkö muistiinpanoja vai en, osallistunko harjoituskokeisiin tai valmennuskurssille ja mitä asioita lukea keväällä kertauksena. Siis en pysty sanoin kuvailemaan miten paljon stressittömämpi mun olotila lukemisen suhteen on ollut. Vaikka muuten on ollut kiire, niin kuitenkin lukemiset on ollut asia, joka ei itsessään stressaa. Oon voinut luottaa siihen, että kunhan luen sovitut tunnit ja etenen Mafynetin mukaan, niin se riittää. Ei tarvitse päästä tiettyä sivumäärää eteenpäin tai laskea tietyn kappaleen laskut ennen kun voi olla tyytyväinen päivän panokseen. Nyt joka kerta kun lähden kirjastolta, voin olla varma, että oon edennyt oikeaan suuntaan.
IMG_1207
Mulla oli viime vuonna tosi monesti lukupäivän jälkeen hirveen epävarma olo. Yritin vielä illalla miettiä että mitä virheitä mä tein laskuissa ja että "pakko muistaa tehdä nää tehtävät vielä uudestaan". Nyt Mafynetti kertaa multa ne tehtävät automaattisesti, joita en oo merkannut osatuksi. On tosi helpottavaa tietää, että vaikka en tehtävää osannutkaan, niin saan yrittää sitä muutaman päivän päästä uudestaan eikä mun itse tarvitse huolehtia, että muistanko palata siihen. Taas yksi stressitekijä vähemmän.

Kuten jo aiemmin mainitsin, Mafynetissä on asiat järjestetty selkeyden perusteella, eikä kursseittain. Tää tuntu musta aluks vähän hassulta, mutta nyt kun siihen on tottunut, en todellakaan osaisi mennä vaan kurssi kerrallaan. Oon hoksannut monien aiheiden yhteyksiä ihan vaan opiskelemalla ne peräkkäin Mafynetissä, vaikka aiheet onkin eri lukiokurssien sisällössä. Koko Mafynetin sisällöstä vaan huomaa, että siihen on laitettu paljon vaivaa jotta se palvelee nimenomaan opiskelijaa. Mä oon itse ottanut lukiokirjoja mukaan vaan kerratessa, bilsassa tuun käyttämään myös lukiokirjoja jotta ymmärrys on tarpeeksi laaja. Fysiikassa ja kemiassa laskurutiini on tärkeämpi ja sillä pääsee hyvin perille myös teoriasta.

Mä oon lukenut nyt siis pelkästään fysiikkaa ja kemiaa, fysiikkaa suhteessa enemmän. Mulla on oma opiskeluvalmentaja joka kuuluu etäkurssiin, ja hänen kanssa ollaan yhdessä mietitty sopivat tuntimäärät kemialle ja fysiikalle. Mafynetti laskee nimenomaan aktiivista opiskelua, eli jos sanon lukeneeni viisi tuntia päivässä, niin se tarkoittaa viittä tuntia tehtävien tekoa tai teorian lukemista. Vessa- tai ruokatauot ei siis kuulu tuohon, vaan siksi ajaksi lopetetaan työajan laskenta. Tehtävien teon perusteella Mafynetti myös piirtää kehityskäyrää, jonka avulla voi seurata omaa kehitystä kohti kevättä. 

Noh, onko Mafynetissa sitten jotain huonoa mun mielestä? Mä yllätyin, kuinka haastavia tehtävät on. Tai just sopivan haastavia mulle. Koen kuitenkin, että jos olisin viime vuonna alkanut lukemaan Mafynetin avaulla alusta alkaen, olisin tarvinnut todella paljon lukiokirjojen apua. Mä koen, että mulla on niin hyvä pohja, että mulle riittää Mafynetin teoriaosuudet. Niissä kyllä kerrotaan asia laajasti mutta ytimekkäästi, mutta tottakai lukiokirjoissa vielä sitäkin laajemmin. Eli jos on aloittamassa ihan nollapohjalta, niin mä suosittelen kyllä Mafya, mutta pelkällä Mafynetillä taival voi olla vähän turhan kuoppanen. On Mafynetissä helppoja, lukiokirjojen tasosia tehtäviä, mutta niitä on ihan pari per aihealue. Jos tarvitsee vakaata pohjaa ja teorian läpikäymistä useiden tehtävien avulla uudestaan ja uudestaan (kuten mä viime vuonna), niin lukiokirjat on hyvä ottaa ohelle. Mafy Valmennus tarjoaa tietysti myös läsnäolokursseja, jotka on varmasti todella hyödyllisiä varsinkin sellaiselle, joka tarvitsee enemmän apua ja jos kysymyksiä herää paljon. 
IMG_1210
All in all, mulla lukemiset sujuu tällä hetkellä paremmin kun hyvin, ja toivon, että se jatkoo näin pitkään. Syksy on mennyt todella nopeesti, paljon nopeammin mitä vaikka viime syksy. Tänä syksynä mä oon pyrkinyt pitämään enemmän vapaa aikaa ja tekemään myös muuta kun lukemista. Ehkä se on yks syy siihen, että tää syksy on mennyt niin nopeasti ja huomaamatta. Mä odotan innolla vuoden vaihdetta, että pääsen lukemaan täysipäiväisesti ja että Mafyn harjoituskokeet alkaa. Selkeästi mun lukumäärät ja muutenkin balanssi muun elämän kanssa on ollut sopivaa, koska oon niin motivoitunut ja innoissani tästä koko prosessista. Tää on asia, joka antaa mulle tosi paljon intoa ja puhtia elämään, eikä nujerra maahan. 

Tosi hyvää ja motivoitunutta loppuviikkoa kaikille!♥

Mafy-Valmennuksen etäkurssi saatu yhteistyönä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti