tiistai 25. syyskuuta 2018

MUN OPISKELUTARVIKKEET

IMG_1452
Moikka! Seuraavaksi olis uuden opiskeluaiheisen postauksen vuoro. Erittäin ajankohtainen, koska mun elämä pyöriikin taas nimenomaan lukemisen ympärillä. Vaikka opiskelu ei ookkaan välineurheilua, on mun mielestä pääsykokeisiin lukeminen sen verran iso juttu, että ainakin itse haluan tarvikkeidenkin olevan ajan tasalla. Mä ajattelin siis kertoa teille, mitä tarvikkeita ja välineitä mä opiskeluissani käytän. Toivottavasti jotkut saa tästä ideoita ja inspistä omiin opiskeluihin, oli sitten lukemassa pääsykokeisiin kuten mä, korkeakoulussa, lukiossa tai vaikka yläasteella. 
IMG_1465
Lääkiksen pääsykoe koostuu ainakin tällä hetkellä lukion bilsan, kemian ja fysiikan oppimäärästä. Mä oon hommannut itselleni kemiasta Mooli -sarjan kirjat sekä Abi Kemia -kirjat. Fysiikassa mulla on kaksi eri sarjaaa, Fysiikka ja Physica sekä YO-fysiikka kertauskirjat. Bilsassa meen myös kahdella eri sarjalla, Lukion Biologialla sekä Bios -sarjalla. Mä saan näiden kirjojen lisäksi siskolta kaikki uuden opsin kirjat, sikäli mikäli niitä tarvitaan. Viime vuonna tuli lukiokirjat kaluttua sen verran hyvin, että tänä vuonna ne ei oo mun ykkösprioriteetti. Silti selailen tiettyjä asioita kirjoista, mutta ehdottomasti pääosassa on Mafynetti*, jossa on teoriat ja tehtävät samassa paketissa näppärästi. Mä itse tykkään, ettei Mafynetti mee lukiokirjojen mukaisessa järjestyksessä vaan enemmänkin selkeästi tärkeimmistä asioista pienempiin kokonaisuuksiin. En usko, että saisin nostettua omaa osaamista yhtä tehokkaasti ylöspäin, jos lukisin vaan lukiokirjoja uudestaan ja uudestaan.

*Mafy-Valmennuksen valmennuskurssi saatu yhteistyönä.

IMG_1469
Tottakai post it -lappuja kuluu, varsinkin viime vuonna kirjoja selatessa. Tarralappujen lisäksi mä oon tehnyt itselleni kasan kääntökortteja, joiden avulla kertaa tehokkaasti.

IMG_1491
Seuraavaksi ne laskimet. Ilmeisesti tän vuoden laskinasiaa ei oo vielä julkaistu, mutta aiempina parina vuonna on ollut nelilaskin, joten sillä mä reenaan nytkin. Mä itse tykkään eniten oikeanpuolimmaisesta, mutta se ei ole hyväksytty sen TAX-näppäimien takia. Kokeessa siis käytän kahta keskimmäistä. Vasemmanpuoleinen laskin on lähinnä kulmien arvojen laskemiseen, kun kuitenkin taulukostakin osaan ne arvot jo lukea, ettei tule yllätyksenä kokeessa.

IMG_1472
Muistiinpanovälineet on mulla hyvinkin vakiot, mitä oon käyttänyt jo lukioajan. Ainoat uudet on Zebra Midlinerit, joita päätettiin kaverin kanssa tilata kokeiluun. Kun ne tuli postissa, en oo sen jälkeen muita yliviivaistusseja käyttänytkään muistiinpanojen tekemiseen.

IMG_1496
Viimeisenä melkeinpä tärkein, eli mihin mä kaiken rustaan. Mä ite tykkään käyttää pieniruutuisia vihkoja laskemiseen, isoruutuisia muistiinpanojen tekoon. Muistiinpanot teen Whitelines -vihkoon ja päällimmäiset vihot on ns. suttupaperivihkoja, jotka todennäköisesti heitän pois kun sivut loppuu. Niihin ei jää mitään sen kummempaa uudestaan selailtavan arvoista asiaa. Lisäksi mä oon tulostanut kaavakokoelman, joka kulkee aina mukana.

Näillä mä köröttelen eteenpäin tätäkin viikkoa, joten hyvät loppuviikot kaikille! :)


2 kommenttia: